Inbound marketing is hot. Steeds meer organisaties maken er gebruik van. Je kunt het inzetten voor meer traffic en conversie en je betrokkenheid met je doelgroep vergroten. Maar wat houdt het in? En waarom zou je het gebruiken? We geven je zes redenen.
Wat is inbound marketing?
Mensen zijn op zoek naar informatie die voor hen waardevol en relevant is. Met inbound marketing speel je in op deze behoefte.
Je probeert nieuw publiek aan te trekken door middel van kwalitatieve content in de vorm van e-books, whitepapers, blogposts, nieuwsbrieven, infographics, video’s en meer. Potentiële bezoekers stuiten hier vervolgens op via zoekmachines of sociale media. Naast dat een groot deel van de content als het goed is, zo gelezen of gezien kan worden, is het vaak ook beschikbaar na een snelle download op een website. Of het kan via de e-mail worden verspreid.
Het is een aanmerkelijk andere benadering ten opzichte van de tot nog toe gebruikelijke outbound marketing. Hierbij bestoken organisaties het publiek met berichten waar ze niet altijd op zitten te wachten, zoals advertenties, televisie- en radioreclames. Om deze reden wordt outbound marketing ook wel ‘storende marketing’ genoemd en inbound marketing ‘attractieve marketing’.
Een verschuiving naar inbound marketing
Het is een hele inspanning om nieuw publiek naar de website te trekken en er zijn zowel voorstanders van inbound marketing als van outbound marketing. Daarnaast zijn er ook genoeg organisaties die beide vormen van marketing succesvol combineren.
Hoe dan ook, er is een verschuiving naar inbound marketing gaande. Waarom?
Zes redenen:
1. De kosten zijn laag
Inbound marketing is in de meeste gevallen veel goedkoper dan outbound marketing. Als de content eenmaal gecreëerd is, kan het snel verspreid worden onder verschillende doelgroepen zonder bijkomende kosten.
Huidige en potentiële klanten of leden spenderen tegenwoordig bovendien veel meer tijd op de computer, laptop, smartphone of tablet dan aan televisie kijken, radio luisteren en het lezen van kranten. Hierdoor is het efficiënter en goedkoper om de content via deze kanalen te verspreiden.
2. Top-of-mind awareness onder jouw doelgroep
Inbound marketing geeft organisaties de mogelijkheid om in de gedachte van hun publiek te blijven, zonder dat dit op een dwingende, agressieve of onaangename manier is. Dit komt omdat de content zelf aantrekkelijk is en door de bezoekers wordt verwelkomd in plaats van genegeerd. Het is namelijk precies dat wat je doelgroep wilt lezen. Mits je jouw doelgroep goed kent en daarop in weet te spelen. En laat inbound marketing daar nu ook goed voor zijn…
3. Wie is mijn doelgroep?
Met inbound marketing vind je de juiste data voor het antwoord. Door middel van inbound marketing kun je snel en makkelijk interactie voeren met jouw community en belangrijke gegevens over deze mensen verzamelen. Zo kom je meer te weten over hun opinies, voorkeuren en verwachtingen. Deze waardevolle informatie kan worden gebruikt om de huidige en toekomstige campagnes te optimaliseren. Ook helpt het je om de community verder te segmenteren in ‘buyer persona’s’, zodat de juiste content naar de juiste mensen gaat.
4. De interne communicatie wordt verbeterd
Organisaties moeten ervoor zorgen dat het uitvoerende, marketing- en salesteam op één lijn met elkaar zitten. Ze moeten goed kunnen samenwerken. Met inbound marketing is dit mogelijk doordat de organisaties inzicht krijgen in de route die bezoekers afleggen of ‘customer journey’. Je organisatie krijgt duidelijk te zien waar de potentiële klant binnenkomt en hoe deze uiteindelijk een officiële donateur wordt.
5. Van relatie tot conversie
Inbound marketing is niet een eenmalige gebeurtenis. Mensen worden meestal niet gelijk na de eerste betrokkenheid of interactie met de organisatie een klant of lid. Met inbound marketing bezorg je relevante, betekenisvolle en informatiegedreven content in een bepaalde tijdsperiode, wat kan leiden tot een relatie tussen de organisatie en de bezoeker, wat uiteindelijk leidt tot de gewenste conversie.
6. Inbound marketing zorgt voor grotere inkomsten
Uiteraard is het de bedoeling van alle marketinginspanningen om inkomsten te genereren. Door het creëren van goede content, en dit te verspreiden op verschillende kanalen (zoals blogs, landingspagina’s enzovoort) kunnen organisaties meer verkeer op de website genereren en er voor zorgen dat er meer betrokkenheid is. Deze activiteiten zullen uiteindelijk leiden tot grotere inkomsten.
Door inbound marketing krijg je de mogelijkheid om de juiste gegevens van leads te verzamelen. Zodoende kan de betrokkenheid van deze mensen worden verhoogd, krijgen de inkomsten een boost, en zorg je ervoor dat iedereen binnen de organisatie op één lijn zit.
Vraag je niet langer af óf je inbound marketing moet gaan gebruiken – waarom zou je er geen gebruik van maken? – maar vraag je af hoe je zo snel mogelijk de voordelen kunt exploiteren.