De term ‘inbound marketing’ verschijnt rond 2001 voor het eerst op het internet. Tot die tijd werd ‘inbound’ wel al gebruikt, maar dan in combinatie met telemarketing: Inbound telemarketing is een vorm van telemarketing waarbij de marketingorganisatie niet zelf (potentiële) klanten belt – dat is outbound telemarketing – maar juist telefoontjes ontvangt vanuit de doelgroep.
Pull-marketing
Mensen zijn op zoek naar informatie die voor hen waardevol en relevant is. Met inbound marketing speel je in op deze behoefte. Je probeert nieuw publiek aan te trekken door kwalitatieve content aan te bieden: e-books, whitepapers, blogposts, nieuwsbrieven, infographics, video’s en meer. Potentiële bezoekers, misschien zelfs klanten, stuiten hier vervolgens op via zoekmachines of sociale media, raken geïnteresseerd en gaan naar de website.
Inbound marketing is dus een vorm van pull-marketing die tot doel heeft om via internet potentiële klanten aan te trekken. Kort gezegd: inbound marketing helpt bedrijven om online beter gevonden te worden door potentiële klanten, die op dat moment op zoek zijn naar informatie die voor hen relevant is.
Overtuigd van inbound marketing?
Zo niet, dan hebben we hier nog zes redenen om met inbound marketing aan de gang te gaan.