Regelmatig krijg ik vragen van klanten als: wat is een normaal bouncepercentage voor een website? Mijn bezoekers bekijken gemiddeld drie pagina’s, is dat veel of weinig? Mijn websitebezoeken duren anderhalve minuut, is dat goed of slecht? Het enige juiste antwoord op al deze vragen luidt natuurlijk: dat hangt er van af. Het hangt af van wat de doelstelling van je website is, wie je doelgroep is, wat voor informatie en interactie je aanbiedt op je website, enzovoort.
Dat neemt niet weg dat het toch wel aantrekkelijk kan zijn om jouw websitestatistieken te vergelijken met die van anderen. Vroeger bood Google daar een leuk benchmark rapportje voor aan in Analytics, maar dat doen ze niet meer. Dus ben ik zelf maar eens gaan kijken naar de statistieken van alle websites waar ik toegang toe heb. Dat zijn er een stuk of dertig; zowel business-to-business (14) als business-to-consumer (17) websites. Misschien geen statistisch relevante verzameling, maar het geeft toch een aardig beeld. Voor de tabellen en grafieken hieronder heb ik gekeken naar de periode januari-februari 2012, en uitsluitend naar de Nederlandse webbezoekers.
Webtatistiek | Alle sites | B2B | B2C |
Bezoeken per maand | 4048 | 1026 | 6537 |
Unieke bezoekers per maand | 2404 | 766 | 3755 |
Bouncepercentage | 42% | 48% | 37% |
Aantal pagina’s | 4,5 | 3,4 | 5,4 |
Tijd op de website | 2min 52s | 2min 2s | 3 min 33s |
Bezoeken vanaf een mobiel apparaat | 9,8% | 8,7% | 9,9% |
Aandeel iPad in mobiele bezoeken | 37,3% | 46,1% | 36,3% |
Verdeling bouncepercentages
B2B websites hebben gemiddeld een hoger bouncepercentage dan B2C websites (het percentage bezoekers dat maar 1 pagina bekijkt en dan meteen weer weg is). Het beeld wordt wel enigszins vertekend doordat een aantal B2B websites in dit sample een blog heeft. De mijne, bijvoorbeeld. Met een bouncepercentage van 68% scoort mijn site dan ook eigenlijk het slechtst. Maar omdat bloglezers nu eenmaal vaak een website bezoeken om alleen het laatste nieuwe artikel te lezen, is dat niet per sé iets slechts. Om een betere indruk te geven van de verdeling van bouncepercentages, heb ik alle gemeten waarden in een grafiek gezet.
De B2C websites zijn in deze grafiek lichtblauw gekleurd, de B2B websites donkerblauw. De stippellijnen geven het gemiddelde bouncepercentage aan voor beide soorten websites.
Mobiel verkeer groeit explosief
Ik was nieuwsgierig naar het aantal webbezoekers dat met een smartphone of tablet websites bezoekt. Inmiddels is zo’n 10% van alle webbezoeken afkomstig van zo’n mobiel apparaat! Dat betekent dat het noodzakelijk is om je website geschikt te maken voor gebruik met dergelijke toestellen. Anders mis je potentieel 10% van je klanten.
Tegen mijn verwachting in blijkt het aandeel van de iPad in het totaal aantal mobiele bezoeken bij B2B websites groter dan bij B2C websites (resp. 46% en 36%). Ik had verwacht dat juist consumenten met hun iPadje op de bank zouden zitten websurfen, maar kennelijk doen zakelijke gebruikers dat nog vaker.
Om te kijken of er echt sprake is van een mobiele explosie zoals je wel vaker leest, heb ik ook even gekeken naar de cijfers van een jaar geleden, dus de periode januari-februari 2011. En inderdaad: het totale aandeel mobiele webbezoeken bedroeg toen slechts 3,5%. Dat is een stijging met 200% of een verdrievoudiging van het aandeel mobiele bezoekers in een jaar tijd!
Wil iemand zich aan een voorspelling wagen voor het percentage mobiele gebruikers over een jaar, in januari-februari 2013? Ik zet in op 17 %…
One Comment