Deze weken tikken we met z’n allen ongeveer 6,5 miljoen kilo kruidnootjes weg en vorige week was de eerste top-zoveel-duizend alweer op de radio. Kortom: het is december, en dus hét moment om de trends voor volgend jaar te voorspellen.
En hoewel de uitspraak “voorspellingen doen is moeilijk, vooral als ze over de toekomst gaan” aan meer dan 20 verschillende bronnen wordt toegeschreven, laten zich daardoor kennelijk maar weinig mensen weerhouden.
Om te zorgen dat je in 5 minuten tijd volledig op de hoogte bent van wat 2012 je op online marketing gebied gaat brengen, heb ik ruim 20 artikelen met trends en voorspellingen doorgespit en alles wat ik tegenkwam in dit artikel op een rij gezet. Het resultaat: 101 trends en voorspellingen over online marketing voor volgend jaar! Wil je er meer over weten, bekijk dan het overzicht met de gebruikte bronnen onder aan de pagina.
En zelf durf ik daar nog wel één voorspelling aan toe te voegen: de helft van deze voorspellingen is nogal vaag, en de andere helft blijkt straks in 2013 helemaal geen trend te zijn geworden!
101 Trends en Voorspellingen
- E-mail ontwerpen worden beter aangepast voor gebruik op mobieltjes
- Klantbehoud wordt belangrijker en markteers gaan inactiviteit al in een vroeg stadium van de klantrelatie voorkomen
- Meer fysieke winkels gaan elektronische rekeningen per e-mail gebruiken
- Er komen betere tools om cross channel communicatie te beheren
- Meer e-mailberichten worden voorzien van dynamische content
- Online content marketing
- Video marketing
- Social media marketing (in de categorie open deuren…)
- Content marketing wordt gebruikt om nieuwe klanten te werven
- In 2012 gaat voor het eerst een grote tv-adverteerder zijn hele budget overhevelen naar digitale marketing
- Marketing budgetten gaan verschuiven van traditionele advertenties en public relations naar content marketing
- Meer merken gaan real time interacties aan met hun klanten
- Tumblr breekt door als effectief marketingplatform
- De balans tussen het creëren en organiseren van content wordt belangrijker (creation versus curation)
- Er komt meer gepersonaliseerde content
- Marketingafdelingen gaan meer werken als nieuwsredacties om het verhaal van hun merk te vertellen en real-time interacties mogelijk te maken
- Google Plus gaat een belangrijke rol spelen als business collaboration platform
- Door veranderingen in de zoekmachine algoritmes wordt de kwaliteit van content belangrijker voor een goede positie dan de kwantiteit van content
- Meer bedrijven gaan mobiele versies van hun websites maken en/of mobiele apps
- Content marketeers gaan de verwachting van reciprociteit laten varen en hun klanten echt nuttige content geven zonder er direct ies voor terug te verwachten.
- Segmentatie van e-mailberichten wordt belangrijker om engagement (openen van de mail en doorklikken) te realiseren
- Geautomatiseerde mails nav gebeurtenissen (bijv. verlaten van een online winkelwagentje) worden meer ingezet om omzet te genereren
- Marketing wordt persoonlijk dankzij combinatie van mobiele toepassingen en geosociale media en lokaal zoeken
- Vooruitgang in marketingtechnologie leidt tot effectievere, kortere lead management en verkoopprocessen
- Multichannel marketing wordt belangrijker
- Software in de cloud of software-as-a-service toepassingen worden vaker op maat gemaakt via API’s
- Marketeers gaan meer mobiele apparaten gebruiken voor updates en analyses van online campagnes
- Digitale media worden in de strategieën en budgeten van bedrijven belangrijker dan offline media
- Sociale media gaan meer decentraal worden ingezet door bedrijven in plaats van via een aparte afdeling
- User generated content
- Social commerce
- Gepersonaliseerde content
- Brand journalism – marketeers gaan denken als uitgevers
- Mixen van online en offline communicatiekanalen
- Gamification – steeds meer communicatie wordt verpakt als spel
- Mobiele marketing – gemak, context en fun
- Augmented reality
- B2B en B2C worden minder belangrijk dan B2P – Business-to-People
- Real-time communicatie: kleine aanleidingen kunnen tot wereldwijde impact leiden op social media
- Ons collectieve bewustzijn wordt steeds groter en slimmer: the global social brain
- Het aggregeren en organiseren van content wordt steeds belangrijker
- Grote ondernemingen gaan meer investeren in kennis over social media
- Social media worden meer gebruikt als customer service tool
- Meer bedrijven gaan social media sites gebruiken voor (creatieve) wedstrijden
- Social media gaan een grotere impact hebben op je positie bij zoekmachines
- Meer bedrijven gaan reviews en ratings van gebruikers aan hun website toevoegen
- Relevantie is belangrijk om gezien te blijven worden in de enorme volumes social media berichten
- Social media worden belangrijker in de B2B sector
- Convergentie van social media en TV
- Social media wordt een standaard bedrijfsfunctie
- Social commerce neemt een vlucht
- Meer bedrijven gaan branded content publiceren
- Er komen enorme verbeteringen in social search
- Steeds meer printmedia worden vervangen door uitingen op tablets
- Facebook krijgt meer dan 1 miljard gebruikers en gaat naar de beurs
- Invloed op social media wordt relevant en meetbaar
- Televisie wordt socialer en makkelijker om te delen
- Social media be’ïnvloeden zoekresultaten
- Facebook maakt het delen van content en activiteiten automatisch
- Er komt een verschuiving binnen social media naar branding, klantenservices en B2B marketing
- Er gaat minder geïnvesteerd worden in printmedia
- Er gaat meer geïnvesteerd worden in earned media
- Uitgaven aan online advertenties zullen toenemen (met 20% in de VS)
- Bedrijfsblogs brengen meer leads binnen dan welk ander social medium dan ook
- Het creëren van unieke, deelwaardige content wordt de belangrijkste tactiek voor zoekmachine optimalisatie
- Bedrijven bereiken een nieuw niveau in hun social media gebruik: social media optimization
- Innovaties in display advertenties, zoals remarketing
- Strengere privacy regelgeving maakt het marketeers moeilijker
- QR code marketing
- Performance marketing: meer marketeers worden afgerekend op KPI’s (key performance indicators)
- Comeback van co-marketing
- Online reputatie management
- Social media marketing verdwijnt als separate activiteit
- Merken voeren grootschalige integratie van social media in andere digitale media door
- Social media worden ingezet voor customer support
- De populariteit van groepsaankopen vlakt af
- ROI op investeringen in social media wordt belangrijker
- Meer bedrijven gaan tablet en mobiele versies van hun websites aanbieden
- Social media adverteren groeit
- Een geloofwaardige, relevante aanwezigheid op social media gaat gezien worden als strategie in plaats van een tactische zet
- Engagement wordt de nieuwe key performance indicator
- Er komt meer druk van gebruikers van social media om een aandeel in de omzetten te krijgen.
- Er komen betere content filters en tools om de meest relevante content te vinden
- Mocial – convergentie van mobiel, social, local en e-mail
- Social media wordt minder gebruikt om awareness te creëren en meer om omzet te genereren
- Location Based Services (LBS)
- Dataopslag in de cloud wordt populairder en vormt een probleem voor mobiele carriers
- Meer mobiele en tablet gebruikers
- Integratie van social media en real life: makkelijker delen van muziek waar je naar luistert, artikelen die je leest, video’s die je bekijkt
- Social media gaan beslissingen van consumenten nog meer beïnvloeden
- Social media games worden meer geïntegreerd met de werkelijke wereld
- Gaming verhuist naar de cloud
- Opkomst van mobiele MMO (massive multiplayer online) spellen
- Groei van maatwerk en sociale magazines (zoals Flipboard en Zite)
- Partnerships tussen mainstream media en bloggers
- Meer online special effects dankzij de opkomst van HTML5
- 24/7, mobiele televisie
- Opkomst van near field communication (NFC, bijvoorbeeld via RFID chips) voor bijvoorbeeld betalingen
- Content is het nieuwe zwart – content marketing wordt belangrijker
- Het beheren van data blijft een uitdaging voor marketeers: online data management platforms moeten worden geïntegreerd met offline prospect- en klantendata
- Er komen betere tools voor marketingautomatisering, die beter in staat zijn om resultaten aan de juiste kanalen toe te schrijven
Gebruikte bronnen
Als je nog niet genoeg voorspellingen voor het komende jaar hebt gezien of je wil een toelichting op de 101 trends en voorspellingen hierboven, sla er dan de bronnen op na die ik heb gebruikt:
- 5 x de toekomst van E-mail marketing in 2012 – MarketingFacts
- Toekomst van social media: ontwikkelingen en trends 2012 – MarketingFacts
- Five social media trends for 2012 – Social Media Explorer
- Top 3 Marketing Trends for 2012 – PRlog
- Business-To-Business Marketing Trends 2012 (pdf download met registratie)
- 12 Content Marketing Predictions for 2012 – Content Marketing Institute
- Top 5 Inbound Marketing Trends for 2012 – Business2Community
- PR, Communication, and Marketing Trends 2012, deel 1 en deel 2
- Social Media – 4 Trends to Watch in 2012 – Huffington Post
- Trends for 2012: Social Media Intelligence
- Social media trends to watch in 2012 – Eye for Travel
- The 7 Social Media Trends That Will Emerge In 2012 – Simply Zesty
- Social Media Trend Predictions For 2012 – About.com
- Infographic: Digital Marketing Budget Trends for 2012 – 6S Marketing
- Digital marketing trends 2012 – Dave Chaffey, Smart Insights
- Social media marketing and business trends 2012 – Dreamgrow
- The Future of Social Media: 38 Experts Share Their Predictions For 2012
- Videopresentatie van Pete Cashmore en een toelichting daarop
- Social Gaming Trends 2012 – Dreamgrow
- Social Media and Mobile Trends for 2012 – Dreamgrow
- Local Internet Affiliate Marketing Trends for 2012 and Beyond – Subermgent.org
- DMA2011: 9 Digital and Direct Marketing Trends for 2012
Mooi lijstje, dank!
mvg,
Paul - Alpha
http://www.alphasolutions.nl/online-marketing-adviesbureau.html
Het valt me op dat veel punten hetzelfde zijn...Alleen dan anders geformuleerd.
Toch was het wel nuttig, bedankt!
Hi Rebecca,
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk: mijn lijstje is gebaseerd op trends die door een stuk of 15 verschillende personen zijn samengesteld, en ik heb op elkaar lijkende trends apart in de lijst gelaten.
Maar ergens wel fijn dat er zo veel trends op elkaar lijken, toch? Welke marketeer heeft er nu tijd om 101 totaal verschillende trends te onderzoeken, laat staan er aan mee te doen? ;-)
Hoi Annemieke,
Een hele mooie lijst, waarbij denk ik een hoop trends werkelijkheid zijn geworden. Misschien is het een leuk idee om aan het einde van dit jaar deze lijst eens te evalueren.
Ik denk dat niet iedereen de trend "Google Plus gaat een belangrijke rol spelen als business collaboration platform" zo zal ervaren. Ik moet bekennen dat Google Plus mij een hoop gebracht heeft. Evenals social en contentmarketing.
Nogmaals leuk om te zien hoe de voorspellingen grotendeels uit zijn gekomen.
Groet,
Menno - NIOW
http://www.niow.nl/taaltrainingen/talenaanbod/cursus-engels
Hi Menno,
Goed idee! Voor alle trends en verwachtingen voor 2013 weer losbarsten, is het inderdaad wel leuk om te kijken wat er van de voorspellingen voor 2012 terecht is gekomen... ik zet hem op de lijst met blogideeën, dank je wel!