Zoekmachinestrijd: de gebruiker profiteert

Google heeft in Nederland nog altijd een marktaandeel van ruim boven de 90%. In andere delen van de wereld heeft de zoekmachine echter veel meer concurrentie te dulden. Zo zijn Yahoo en Bing in de VS goed voor zo’n 30% marktaandeel. In hun strijd om de marktaandelen, blijven de zoekmachines zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden. Want als je dacht dat er aan zoeken op het web niets meer te verbeteren valt, dan heb je het mis!

Bing wordt socialer

Vorige week vernieuwde Bing het uiterlijk van de zoekmachine in de VS. De resultatenpagina heeft nu een sidebar, waar je sociale media resultaten kunt zien voor je zoekopdracht. Ook toont de sidebar Facebook vrienden die mogelijk iets afweten van het onderwerp waar je naar zocht, en kun je via de sidebar experts raadplegen. Kreeg Google eerder dit jaar erg veel kritiek op hun streven om de zoekresultaten socialer te maken (Search Plus your World), Bing oogst met deze move redelijk positieve reacties. Waarschijnlijk omdat de sociale resultaten wat duidelijker gescheiden zijn van de normale zoekresultaten. De Amerikaanse PC World geeft een overzichtje van de vernieuwingen. Overigens: het is zeer de vraag wanneer, en zelfs of wij deze wijzigingen in Nederland te zien gaan krijgen.

Google Knowledge Graph

De nieuwste functionaliteit van Google, de Knowledge Graph, vind ik zelf eerlijk gezegd een stuk spannender. Maar ook hiervoor geldt dat de functionaliteit voorlopig alleen beschikbaar is via Google.com, voor Engelstalige zoekopdrachten. Maar dan is het ook wel cool.

Voer je een zoekopdracht in over personen, plaatsen of dingen, dan vertoont Google naast de gewone zoekresultaten een box met feiten over je zoekopdracht. Van een filmster zie je bijvoorbeeld geboortedata en films waarin de persoon heeft gespeeld, zoek je naar een land dan zie je een kaart, de vlag, aantal inwoners, enzovoorts. Zo ziet het er uit als je bijvoorbeeld naar ‘princess Maxima’ googelt:

Google Knowledge Graph voorbeeld

Knowledge Graph voor Maxima

En dit is het Knowledge Graph resultaat voor China:

Knowledge Graph China

Google zegt dat het bedrijf meer dan 3,5 miljard feiten heeft verzameld over 500 miljoen onderwerpen. Die feiten vinden ze online dus zijn niet allemaal geverifieerd. Maar als je iets tegenkomt wat niet klopt dan kun je dat melden via het linkje ‘report a problem’.

Google wil met deze functionaliteit de klant beter en sneller bedienen. Dat mensen dankzij de Knowledge Graph de Google pagina’s minder vaak en minder snel zullen verlaten, is natuurlijk alleen maar een prettige bijkomstigheid… Het wordt wel interessant om te zien waar deze trend eindigt. Want de oorspronkelijke functie van de zoekmachine was natuurlijk om een soort wegwijzer te zijn naar andere delen van het internet. Het lijkt er nu op dat Google steeds meer een wegwijzer wordt naar zijn eigen websites, zoals Google Plus, YouTube, en nu ook de zoekmachine zelf. To be continued!

Ondertussen vind ik de manier waarop Google nu extra informatie toont enorm knap en heel handig. Wat vind jij? Is dit betere service aan de klant of vooral een list van Google om bezoekers op het eigen domein te houden?

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *