Search Plus your World - de plussen en minnen

“Don’t be evil” is het informele bedrijfsmotto van Google, maar de laatste ingrijpende wijzigingen aan de zoekmachine worden door velen wel degelijk gezien als kwaadaardig. Wat is het geval? Vorige week lanceerde Google “Search Plus your World” voor Engelstalige zoekopdrachten op google.com, voor mensen die met hun Google account zijn ingelogd. Dat betekent dat we deze functionaliteit binnen een aantal weken op google.nl kunnen verwachten. Search Plus your World (SPYW) houdt drie dingen in:

1) Persoonlijke zoekresultaten: je ziet behalve openbare zoekresultaten ook foto’s en Google+ berichten die  met jou gedeeld zijn.

2) Profielen: als je iemands naam als zoekopdracht intikt, komt diens Google+ profiel snel bovendrijven

3) Personen en pagina’s: wat je ook zoekt, als Google het vindt passen, suggereert de zoekmachine personen of bedrijfspagina’s op Google+ die interessant voor je zijn om te volgen.

Zie je de overeenkomst tussen de drie punten hierboven? Juist ja, Google+. Google gaat inhoud binnen Google+ een meer prominente plek geven in je zoekresultaten. Voor Google is het namelijk prettig als jij Google webpagina’s bezoekt in plaats van pagina’s van anderen: dan leren ze meer over je gedrag (en kennis is cash in deze, geloof me), en kunnen ze je bovendien meer advertenties voorschotelen. En dat is nog meer poen.

Twitter reageerde furieus op de wijzigingen omdat het bedrijf denkt dat het nu moeilijker wordt om Twitter-content te vinden met behulp van Google. En Google ligt ook al onder vuur bij het Electronic PrivacyInformation Center in de VS, dat vindt dat het bedrijf op deze manier oneerlijk gebruik maakt van zijn concurrentiepositie op de zoekmarkt. En voor iemand die aan het zoeken is, zijn Google+ accounts misschien ook niet de meest relevante resultaten. Want laten we wel wezen: Facebook en Twitter hebben vele malen meer gebruikers. Dus zou je daar niet liever suggesties van zien? En is iemands LinkedIn profiel ook niet relevanter dan zijn Google+ Profiel?

Overigens: voor wie zich nog niet helemaal kan voorstellen wat al deze SPYW veranderingen inhouden, Danny Sullivan van Search Engine Land heeft een uitgebreid artikel met voorbeelden geplaatst die veel verduidelijken.

Kansen voor marketeers

Waar de discussie eindigt, is nog niet duidelijk. Maar de opportunistische marketeer – ik bedoel, de verstandige marketeer – gaat daar natuurlijk niet op wachten. Want de veranderingen bieden wel degelijk kansen! Als Google+ content en suggesties een prominente plek krijgen in de zoekresultaten, dan moet je zorgen dat je op Google+ aanwezig bent. Dus:

  • Maak een Google+ bedrijfspagina aan als je die nog niet hebt, en plaats daar zeer regelmatig berichten en links over onderwerpen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Zo vergroot je de kans dat jouw pagina gesuggereerd wordt als mensen naar die onderwerpen zoeken.
  • Zorg dat alle leden van het management team van je bedrijf een Google+ account hebben en zorg er voor dat hun profielen op orde zijn, en natuurlijk links naar je bedrijfswebsite bevatten. Als Google de Google+ profielen zelfs al bij de autocomplete (dus terwijl mensen hun zoekopdracht nog aan het intikken zijn) gaat laten zien, kun je maar beter zorgen dat je hier een goed profiel hebt ingevuld.
  • En ten slotte, deze was al iets eerder belangrijk sinds Google Social Search lanceerde: zorg voor een Google +1 button op je webpagina’s! Want hoe meer mensen jouw content een +1 geven, hoe vaker deze bovenaan zal komen te staan in de zoekresultaten. En belangrijker: mensen gaan het zien wanneer een van hun bekenden jouw content een +1 heeft gegeven, en een dergelijke aanbeveling weegt natuurlijk zwaar, dus zal zorgen voor meer klikken.
 
Is SPYW evil of niet? De tijd zal het leren. Maak in de tussentijd gebruik van de kansen die het biedt. Dus: als je dit een leuk artikel vond, klik je dan even op het +1 icoon boven aan de pagina? 😉

 

 

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *