Remarketing: zo doe je het goed

Je kent het wel. Je koopt één keer een paar schoenen via het web en vervolgens word je maandenlang achtervolgd door online advertenties van de betreffende e-commerce site. Of je zoekt eens voor de gein naar hotels in Kopenhagen voor een weekendje weg, en dan duiken er nog weken allerlei hotelaanbiedingen op – toevallig altijd voor Kopenhagen! Dat is nou remarketing: advertenties tonen aan mensen die al eens op je website zijn geweest, ongeacht de website waar ze op dat moment naar kijken.

En als je de voorbeelden hierboven herkent, weet je ook hoe irritant het kan zijn als remarketing te agressief wordt ingezet. Waarom gebruiken marketeers het dan toch? Omdat het uitstekende resultaten oplevert. Het blijkt dat de conversiepercentages van remarketing advertenties veel hoger zijn dan van de gemiddelde beeldadvertentie. Het loont om mensen die jou al kennen nog eens aan je bestaan te herinneren.

In dit artikel leg ik uit hoe je remarketing kunt inzetten met behulp van Google Adwords, op een manier die niet irriteert, maar wel resultaat oplevert.

Hoe werkt het?

Je wilt advertenties laten zien aan mensen die al eens op je website zijn geweest, dus moet je Google laten weten welke mensen dat zijn. Dat doe je door een stukje code, de zogenaamde remarketing tag, aan je webpagina’s toe te voegen. De benodigde code kun je aanmaken via Google Adwords. Klik in het menu links op Gedeelde bibliotheek, vervolgens op Doelgroepen, Nieuwe doelgroep, Lijst voor remarketing. Kies nu voor “Een lijst met sitebezoekers definiëren door een nieuwe tag op uw site te plaatsen” en klik dan op Nieuwe tag. Zit lekker verstopt, he?

Om op basis van de nieuwe tag een remarketing lijst aan te maken en op te slaan, moet je behalve de naam ook de duur van het lidmaatschap opgeven. Hoe lang na het bezoek aan jouw site moeten mensen jouw advertenties blijven zien? Liever geen 90 dagen, en zelfs 30 dagen is al aan de lange kant. Kies een duur die past bij jouw aanbod.

Duur lidmaatschap remarketing lijst

Vervolgens plaats je de tag in de body van alle pagina’s van je website, of vraag je je webbouwer dat te doen. Je kunt nu een display campagne aanmaken in Google Adwords, en als doelgroep je nieuwe remarketing lijst selecteren. Maar als je je webbezoekers rucksichtslos drie weken lang jouw advertenties toont, is dat waarschijnlijk voldoende om alsnog irritatie te wekken. Daarom hieronder drie tips om de irritatiefactor te minimaliseren!

Tip 1: Stel een maximum aantal vertoningen in

Als iemand veel online is en veel verschillende websites uit het Google-netwerk bezoekt, is de kans groot dat hij jouw remarketing advertentie heel vaak voorgeschoteld krijgt. Zo iemand krijgt dan het gevoel dat hij door je gestalkt wordt, en dat is niet prettig. Gelukkig biedt Google een manier om te voorkomen dat dezelfde persoon jouw advertentie 100 keer te zien krijgt.

Bij de campagne instellingen kun je aangeven hoe vaak iemand jouw advertentie te zien mag krijgen per tijdseenheid. Zo kun je aangeven dat iemand bijvoorbeeld maximaal zes keer per week een remarketing advertentie te zien mag krijgen. Je vindt deze mogelijkheid om frequency caps in te stellen onder het kopje Advertentieweergave: advertentieroulatie, frequency caps van de tab Instellingen in Adwords.

Frequency caps

Tip 2: Las een pauze in

Als ik ’s middags om drie uur op jouw website kom en niets koop, is de kans heel klein dat ik dat wel doe als ik om tien over drie op een andere website een advertentie van je tegen kom. Maar ik krijg dan wel een creepy “Big Brother” gevoel! Kortom: je kunt beter even wachten voor je met je remarketing campagne start. Om zo’n pauze in te lassen, moet je een truc gebruiken:

  1. Maak een remarketing tag aan zoals hierboven beschreven
  2. Maak een tweede remarketing lijst op basis van dezelfde tag. Dat doe je door bij het aanmaken van de remarketing lijst niet op Nieuwe tag te klikken, maar in het lijstje van bestaande tags de eerder aangemaakte tag te selecteren. Zet nu de duur van het lidmaatschap op een kortere periode, bijvoorbeeld 7 dagen.
  3. Nu gaan we een derde remarketing lijst maken, en dat wordt degene die we voor de remarketing campagne gaan gebruiken. Klik op Nieuwe doelgroep en kies vervolgens voor Aangepaste combinatie. Maak een gecombineerde doelgroep van alle mensen die wel op je oorspronkelijke lijst staan, maar die niet in de kortere lijst zitten. Zo creëer je een doelgroep van mensen die jouw website tussen de zeven en eenentwintig dagen geleden bezocht hebben.

Aangepaste combinatie remarketing

Tip 3: Toon je advertenties niet aan bestaande klanten

Als ik net een laptop van je heb gekocht, ga ik niet na twee weken weer een laptop bestellen. Dus het heeft weinig zin om je remarketing advertenties te tonen aan recente klanten. Gelukkig kun je die gemakkelijk uit je doelgroep verwijderen, door een vergelijkbare aangepaste combinatie te maken als hierboven.

Waarschijnlijk heeft je website een of meer pagina’s die alleen getoond worden na een aankoop. De pagina met de orderbevestiging, bijvoorbeeld. Maak een nieuwe remarketing lijst op basis van de bestaande tag, met alleen de URL van die bevestigingspagina. Daarna kun je een aangepaste combinatie maken waarmee je een doelgroep creëert van alle mensen die op  je website zijn geweest, behalve de mensen die de orderbevestiging hebben gezien.

Remarketing lijst

Zelf aan de slag

Ben je nieuwsgierig of remarketing ook voor jouw bedrijf geschikt is? Neem even contact op. Ik geef je graag vrijblijvend advies!

 

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *