Nieuwe e-mail regelgeving

Per 1 januari van dit jaar is de nieuwe Code E-mail van kracht, die door de Reclame Code Commissie wordt gehandhaafd. De Code E-mail is een aanvulling en uitbreiding van bestaande wetgeving, want in Nederland is het ongevraagd sturen van commerciële e-mailberichten al langer verboden. Je kunt de complete tekst van de Code downloaden, en op Frankwatching staat een handig overzicht van Jordie van Rijn.

De belangrijkste (aangescherpte) regels zijn:

  • Er is altijd een actieve opt in nodig van de ontvangers (dus geen vooraf ingevulde checkboxen)
  • Alle e-mails moeten een werkend ‘reply-to’ adres hebben
  • Ieder bericht moet een makkelijke manier hebben om je af te melden.

 

Ook zijn de regels voor versturen van mails aan bestanden van derden verscherpt: let daarop als je daarvan gebruik maakt!

Uitzondering op alle regels zijn bestaande klanten: die mag je wel zonder opt-in mailen. Daarbij telt de levensduur van het product of dienst wel mee: iemand die 5 jaar geleden een flesje wijn bij je bestelde mag je nu niet zo maar meer mailen.

En nu eens kijken of ik dit duidelijk kan maken aan die eikels uit de VS die mij altijd ongevraagd allerlei info over sportweddenschappen sturen… 😉

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *