Nieuw in Adwords: "geoptimaliseerde" campagnes

Als Google vernieuwingen doorvoert in Google Adwords, dan willen ze graag dat adverteerders die ook meteen gaan gebruiken. Als je de nieuwe “geoptimaliseerde” campagnes van Google nog niet hebt geaccepteerd, dan worden je campagnes nu in Adwords “verouderd” genoemd. Dat je wel even weet wat je laat liggen…

Begin februari introduceerde Google geoptimaliseerde campagnes, en deze bevatten een flink aantal wijzigingen. Maar of alle wijzigingen ook verbeteringen zijn? Kijk en oordeel zelf.

Tablet- en desktopgebruikers op de grote hoop

Is het op dit moment mogelijk om aparte campagnes te maken voor smartphone-, tablet en desktopgebruikers, in de nieuwe situatie kan dat niet meer. Al je campagnes worden dan aan deze drie doelgroepen getoond. Wel kun je de biedingen voor vertoningen aan smartphonegebruikers per campagne verhogen of verlagen, door een vermenigvuldigingspercentage aan te geven.

Omdat nog steeds veel bedrijven een duidelijk verschil in conversie zien tussen tablet- en desktopgebruikers, betekent dit in mijn ogen een verschraling van de mogelijkheden voor adverteerders.
Om dit verlies aan flexibiliteit enigszins te compenseren, wordt het wel mogelijk om aparte advertenties aan te maken voor mobiele gebruikers.

Biedingen afhankelijk van plaats en tijd

Het was altijd al mogelijk om je biedingen te verhogen of te verlagen afhankelijk van het tijdstip van de dag. Nu komt er de mogelijkheid bij om biedingen te verhogen of te verlagen, afhankelijk van de locatie waar een bezoeker zich bevindt. Handig: als je een restaurant hebt en het is zeven uur ’s avonds, wil je vast meer betalen om je advertenties te laten zien aan iemand die zich op 1 km afstand van je restaurant bevindt dan aan iemand die zich op 50 km afstand bevindt.

Minder mobiele targeting mogelijkheden

Tot nu toe was het mogelijk om niet alleen een campagne maken voor smartphonegebruikers, maar ook nog eens het besturingssysteem en/of de telecomprovider te specificeren. Die laatste optie was in Nederland niet zo heel nuttig (onze telco’s zijn één pot nat…), maar je zult maar een iPhone app ontwikkeld hebben: dan moet je nu ook je advertenties aan alle Android-bezitters laten zien.

Ook dit is in mijn ogen een verarming van het aanbod. Gezien het toenemende aandeel van smartphones in het totale internetverkeer, is het er ook eentje die ik niet begrijp.

Verfijndere sitelinks

Sitelinks zijn een geweldige manier om meer aandacht voor je advertentie te krijgen. Het zijn extra linsk die je aan je advertentie kunt toevoegen en die Google soms, maar niet altijd, laat zien als je een van de bovenste advertentieposities inneemt.

Kon je vroeger alleen rapportages krijgen in de prestaties van je advertenties met en zonder sitelinks, de geoptimaliseerde campagnes bevatten rapportages per sitelink. Dat is handig, want dan kun je minder effectieve links herkennen en vervangen. Ook wordt het mogelijk om sitelinks te agenderen. Zo kun je bijvoorbeeld een ‘click to call’ telefoonnummer alleen laten zien tijdens de openingsuren van je bedrijf. Of kun je ’s avonds last minute acties laten zien voor diensten voor de volgende dag, zoals autohuur. Handig!

Betere rapportages

Niet alleen voor sitelinks, ook op andere gebieden worden de rapportages verbeterd. Zo wordt de rapportage over mensen die via een klik op de advertentie een app downloaden of de adverteerder bellen, beter. Maar de echte kicker is dit: cross-device tracking! Dat betekent dat adverteerders bezoekers straks kunnen herkennen, ongeacht via welke apparaat ze op je advertentie klikken. Zo kun je zien dat die ene klik van een mobieltje en die andere klik van een laptop, afkomstig waren van dezelfde persoon. Caveat: dat werkt alleen voor mensen die ingelogd zijn bij Google. Maar dat is tegenwoordig zeker 20%, dus dat gaat behoorlijk wat informatie opleveren!

Ben jij al geoptimaliseerd of nog verouderd?

Ik heb de meeste campagnes waarvoor ik verantwoordelijk ben al omgezet naar de geoptimaliseerde versie. Je kunt deze switch voorlopig nog zelf initiëren. Over een paar maanden gaat Google het automatisch voor je doen, dus je kop in het zand steken is ook een optie…

Zoals ik altijd maar zeg: Google giveth, and Google taketh away. Wat vind jij van de veranderingen?

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *