Mijn online marketing voorspellingen voor 2014

Zo. Bijna nieuw jaar, tijd om vooruit te blikken. Je kunt geen blad openslaan of website aanklikken of je vindt er wel een lijstje met trends of verwachtingen voor 2014. Meestal zijn dat van die laffe open deuren, zoals ‘mobiele e-commerce zal sterk groeien’. Ja, duh.Tell me something I don’t know!

Dus hier komen mijn voorspellingen voor het nieuwe jaar. Concreet, gewaagd, en – zul je volgend jaar zien – volkomen accuraat. Mochten er inderdaad minimaal een stuk of 8 voorspellingen uitkomen, dan ga ik 2015 in als trendwatcher…

  1. In de eerste helft van 2014 komt een van de top tien Nederlandse e-commerce sites minimaal een dag plat te liggen door een cyberaanval.
  2. In de tweede helft van het jaar komt er nog een grote e-commerce site een dag plat te liggen, maar dan door gestumper van hun eigen IT-mensen.
  3. Er komt een spraakmakende case waarin Google een bekend Nederlands merk straft met verwijdering uit de index vanwege gesjoemel op zoekmachine optimalisatie gebied.
  4. Facebook gaat voor het eerst krimpen.
  5. Google krijgt een miljardenboete van de EU wegens het schenden van privacy / verkeerd behandelen van persoonsgegevens.
  6. Het totaal aantal Twitteraars zal in 2014 nog wel stijgen, maar in de tweede helft van 2014 zet de daling wel in.
  7. RIM (van de BlackBerry) gaat in het tweede kwartaal failliet of wordt overgenomen door Microsoft.
  8. De eerste Nederlandse rechtszaak tegen een Google Glass drager vindt plaats. Of de eerste rechtszaak tegen Google vanwege het op de markt brengen van Google Glass.
  9. De Nederlandse wetgever gaat een poging wagen om remarketing te verbieden, omdat internetgebruikers die vorm van marketing leren herkennen en spuugzat worden. De poging mislukt.
  10. Inboundmarketing.nl gaat verder als veelgevraagd en duurbetaald trendwatchers bureau. 🙂

En wat zijn jouw voorspellingen voor het nieuwe jaar? Ik lees het graag in een reactie hieronder.

Een hele fijne jaarwisseling en een gezond, gelukkig en uitdagend 2014 gewenst!

0 I like it
0 I don't like it

5 Comments

  1. Geinige lijst. Die rechtszaken en metname het kwartaal niet zo spannend, daar kan je idd op zitten wachten. Punt 4: ga ik in mee: dat zal ze leren ;-) punt 6 niet want er blijft altijd wel een aanwas en mensen verwijderen hun account niet zo snel, je kunt beter over actieve gebruikers spreken. En ook dan denk ik eerst nog geen daling. Fijne dagen ;-)

    • He Tobias, dank voor je reactie! Ik zeg: challenge accepted... ;-) Laten we zien hoe het Twitter vergaat. Ook zij zijn bezig om steeds meer advertenties toe te laten en ik denk dat ze dat gaat opbreken. Maar zoals Niels Bohr ze: "Prediction is very difficult, especially if it's about the future." We gaan het zien. Jij ook fijne feestdagen!

  2. Grappig dat het bericht mij direct bereikte.

    Bij het lezen van mijn online voorspelling dacht ik werkelijk even aan mijn eigen projectie hiervan. Brilliant bedacht, tegerlijker tijd voor een marketeer die hier aandacht creert, zo mogelijk een begin maakt van een opdracht dit te bedenken voor klanten. Maar dat gezegd hebbende is dit niet zo vreemd want het is bedacht door Annemiek, een vakmens.

    Het blijkt over echt haar voorspellingen te gaan. Interessante gedachte.
    De punten 1 en 2 van geen voorspellingen meer maar feiten die zeker op grote schaal zullen gaan plaatsvinden. Hou vast dat het goede nieuws is dat er oplossingen voor zijn.

    Nu gaat het erom bij wie u moet zijn..
    Prettige feestdagen en een veilig 2014

    • Ha Richard, long time no see. Dank voor je reactie! Hint voor wie wil weten waar die oplossingen dan te vinden zijn: kijk in mijn LinkedIn profiel naar mijn arbeidsverleden...

  3. Hello! Cool post, amazing!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *