Een succesvolle social-mediastrategie in 4 stappen

Socialmediastrategie inbound marketing

Het is een veelgehoorde roep als het gaat om online activiteiten: “Social media, we moeten er iets mee!”. Maar wat? Hoe? En waar begin je? Misschien is er al mee gestart, maar loopt het vast of zorgt het voor weinig traffic… Vaak ontbreekt binnen een organisatie nog de know-how om er op een pragmatische manier mee om te gaan en een route uit te stippelen tot een succesvol social-mediaplan. Want dat is nodig! In onderstaande vier stappen helpen we je een een start te maken en een helder beeld te krijgen van de basis van een social-mediastrategie.

De basis van een social-mediastrategie in 4 stappen:

Stap 1. Zorg voor een helder verhaal: Wie zijn jullie?

Wie zijn jullie en wat doen jullie nou eigenlijk als organisatie? Wat is jullie al dan niet unieke bijdrage aan de samenleving? Als je niet kort en beknopt, bijvoorbeeld in de 140 karakters van een twitterbericht, kunt vertellen wat je doet, moet je hier beginnen.

Op het internet gelden andere regels dan in offline communicatie. Je hebt soms letterlijk enkele seconden de aandacht en je zult deze heel scherp moeten benutten. Er is geen sprake van een acceptgiro mailing die nog even rustig op de keukentafel blijft liggen. Daarom werken online campagnes vaak beter dan een soort vaag en algemeen ‘dit is zijn wij’-verhaal. Hoe goed deze ook is.

Stap 2. Luister! Wat speelt er?

Veel organisaties hebben het gevoel dat ze iets met sociale media moeten doen, maar hebben vervolgens geen idee wat er online speelt. Ze leggen vaak de nadruk op ‘zenden’, maar slaan daarmee de plank volledig mis in social-medialand. Onze tip: begin met luisteren.

Breng in kaart waar, door wie en hoe er over jouw organisatie en vakgebied wordt gepraat. Waar gaan de discussies over? Wat doet de ‘concurrent’? Wat wordt er gezegd over belangrijke en voor jouw relevante onderwerpen?

Met tools als ‘tweetdeck’ en ‘hootsuite’ kun je makkelijk zoeken op keywords. Maak eens lijstje van woorden waarvan jij denkt dat ze interessant zijn en meet hoeveel, hoe vaak en wat er online wordt er gezegd met of over deze termen. Kijk daarnaast ook eens op LinkedIn en zoek of er discussiegroepen zijn die praten over vakgebied. Vergeet bovendien ook niet te googlelen naar interessante websites of fora binnen jouw vakgebied en luister!

3. Maak doelen voor je social-mediastrategie

Waarom zou je gaan twitteren? Of waarom start je een bedrijfspagina op Facebook? Waarom doe je wat je doet? Wat zijn de concrete doelen die je hoopt te bereiken met een social-mediastrategie?

Zonder concrete doelen bereik je weinig. Dat geldt online net zo goed als offline. Verwoord voor jezelf wat je hoopt te bereiken. Misschien eerst abstract, je wilt bijvoorbeeld een betere ‘top-of-mind’ positie creëren onder je doelgroep of een stuk authenticiteit communiceren, maar ook concreter: Ik wil in drie maanden van 100 naar 500 volgers op Twitter en ik wil 800 Facebooklikes aan het einde van dit kwartaal. Wees realistisch, stel duidelijke doelen op en denk na hoe je die doelen kunt bereiken!

4. Ken je doelgroep

Wie is de doelgroep die je hoopt te bereiken met je social-mediastrategie? Nu je op papier hebt wat je wilt bereiken moet je ook in kaart brengen op wie je jouw social-mediapijlen gaat richten. Hoe specifieker hoe beter natuurlijk, maar stel jezelf vooral ook vragen als: Kent de doelgroep jouw non-profitorganisatie? Hoe zouden ze je kunnen leren kennen? Wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Wat voor consequenties heeft dit voor de toon van je communicatie? Welke woorden kies je? Op welke boodschap ga je inzoomen omdat deze het meest aansluit bij de doelgroep.

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *