Drie nieuwe Facebook functies en hun impact voor marketeers

Je kunt veel zeggen van Facebook, maar niet dat ze stil zitten. De afgelopen weken verschenen er maar liefst drie nieuwe features op het sociale platform die voor marketeers interessant kunnen zijn. Mocht je ze nog niet zijn tegengekomen in je Facebook-app of timeline, dan volgt hier een uitleg!

Graph Search is vers van de pers: de beta werd deze week door Mark Zuckerberg aangekondigd. Met Graph Search kun je zoeken naar mensen, foto’s, plaatsen en interesses. Bijvoorbeeld: zoek restaurants in Amsterdam waar mijn vrienden geweest zijn. Of: zoek boeken die gelezen worden door CEO’s. De beta is nog niet openbaar maar je kunt je al wel op een wachtlijst laten zetten. Op welke manier Facebook deze uitgebreidere zoekfunctionaliteit te gelde gaat maken is nog niet helemaal duidelijk, maar je kunt je voorstellen dat het plaatsen van een advertentie bij de zoekresultaten veel interessanter is dan in de kantlijn van iemand’s timeline…

Facebook Nearby bestond al langer, maar heeft een forse upgrade gehad en fungeert nu als een sociale, lokale zoekmachine. Nearby is alleen beschikbaar in de mobiele Facebook app. Je kunt er mee zien welke vrienden van je bedrijven in de buurt hebben geliked of bezocht. Dat kon al langer. Maar nu kun je de functie ook gebruiken om te zoeken naar bepaalde bedrijven in de buurt. Boekhandels bijvoorbeeld, of koffieshops (van het soort waar ze daadwerkelijk koffie schenken). Die worden dan gepresenteerd in een volgorde die gebaseerd is op onder andere likes en check-ins van je eigen netwerk, maar ook van de grotere Facebook community daarbuiten. Het nut voor marketeers? Je verschijnt alleen in deze lokale zoekmachine van Facebook als je een Facebook-pagina hebt. En hoe populairder die is, hoe beter je vindbaarheid. Zo ziet het er uit:

Facebook Nearby

Facebook Nearby

Betaalde Berichten. In december is Facebook een test gestart met betaalde berichten. Vooralsnog wordt een kleine groep personen (dus geen bedrijven) in staat gesteld om tegen betaling van een dollar berichten te sturen aan Facebookers buiten hun eigen netwerk. Dat bericht komt dan in de goed zichtbare inbox van die personen terecht, in plaats van in de ‘overige’ mailbox, die makkelijk over het hoofd te zien is. Een interessante test, want wellicht worden later ook bedrijven in staat gesteld om mensen op die manier te benaderen. Daarmee gaat Facebook dan een stapje meer lijken op LinkedIn, dat een vergelijkbare mogelijkheid biedt. Moeten er nog wel wat privacy- en spamzorgen worden opgelost. Want anders zouden sommige commercieel interessante personen wel eens een heel volle inbox kunnen krijgen…

Wat denk jij: wordt Facebook met deze nieuwe functies net zo belangrijk voor marketeers als Google? Of was het dat al lang? Laat het weten in een reactie op dit bericht!

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *