De top vijf hardnekkigste misverstanden over Adwords

Marketing Google Adwords

Adwords is een briljant advertentiesysteem om mensen te bereiken die op zoek zijn naar datgene wat jouw bedrijf of organisatie aan diensten of producten aanbiedt. En dat precies op het moment dat ze er naar op zoek zijn. Hoe het precies werkt, is voor veel mensen echter onduidelijk. En dat is niet gek, want het systeem is heel uitgebreid en ingewikkeld wat leid tot onbegrip en vooral ook heel veel vragen. Maar zo erg is het gelukkig allemaal niet! Dit is de top vijf van hardnekkigste misvattingen over Google Adwords:

1. Kun jij zorgen dat mijn advertentie bovenaan staat?

“Ik zie dat onze concurrent altijd boven ons staat, en dat wil ik niet. Kun jij zorgen dat dat niet meer gebeurt?” Dat hangt er vanaf… Hou je vast: Google bepaalt de advertentiepositie aan de hand van de hoogte van je biedingen op de betreffende zoektermen. Die worden vermenigvuldigd met je kwaliteitsscore voor die termen. De adverteerder met de hoogste som van biedingen maal kwaliteitsscore komt bovenaan te staan. De kwaliteitsscore wordt weer door Google bepaald op basis van de kwaliteit en relevantie van je advertentieteksten en landingspagina, en op basis van (historische) doorklikpercentages.

Als je kwaliteitsscore niet al te laag is, kun je altijd bovenaan komen te staan door gewoon maar heel erg veel te bieden op al je zoektermen. Maar de juiste vraag om te stellen is niet of het kan, maar of je het wel moet willen.

Want bovenaan staan kost relatief veel geld per klik en je betaalt dan gedeeltelijk voor mensen die het verschil niet zien tussen advertenties en gewone resultaten en mensen die rücksichtslos op het eerste het beste linkje klikken dat ze zien – om er vervolgens achter te komen dat het toch niet was wat ze zochten. Maar dan heb jij al voor je dure klik betaald… Kortom: de eerste advertentieplek converteert soms minder goed. En waarom zou je meer willen betalen voor klikken die minder opleveren?

Daar komt nog iets bij. Stel dat je maar een beperkt advertentiebudget hebt. Wat doe je dan liever: 2 klikken per dag inkopen voor €2,50 per stuk, maar dan wel, als je advertentie al vertoond wordt, bovenaan staan? Of 10 klikken per dag inkopen voor €0,50 per stuk waarbij je bijvoorbeeld op de vierde of vijfde advertentieplek van boven staat? Juist.

2. Als ik één van onze zoekwoorden intik, zie ik helemaal geen advertentie van ons. Hoe kan dat?

Dit komt heel erg vaak voor en is voor adverteerders maar lastig te begrijpen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Als je adverteert in een bepaald gebied (Noord-Holland) en alleen voor bepaalde apparaten (desktops en laptops), dan ga je je eigen advertenties niet zien als je vanuit Zuid-Holland op een iPadje op je campagne-zoekwoorden gaat Googelen.

Het kan ook zijn dat je dagbudget te laag is om alle klikken in te kopen die er “in de markt zitten”. Wat het maximale aantal beschikbare klikken is, wordt natuurlijk bepaald door het aantal mensen dat naar jouw campagne-zoekwoorden zoekt en het percentage mensen dat vervolgens op jouw advertentie klikt. Als je door je budget heen bent, vertoont Google je advertenties niet meer. Het is ook mogelijk om in te stellen dat je advertentievertoningen verspreid over de dag plaatsvinden, zodat je niet iedere dag om 11 uur ’s ochtends al door je budget heen bent. Ook dan zullen je advertenties soms niet vertoond worden, ook al wordt er wel gezocht naar jouw zoekwoorden.

En dan is er nog een derde reden. Een Google pagina heeft een beperkt aantal advertentieplekken, meestal maximaal elf. Als er twintig adverteerders zijn die allemaal hun advertentie willen vertonen bij een bepaald zoekwoord en er zijn er elf die een hogere som van bod maal kwaliteitsscore hebben, dan valt jouw advertentie buiten de boot. Dat kun je oplossen door hoger te bieden (of door je kwaliteitsscores te verbeteren), maar dan betaal je gemiddeld dus weer meer per klik. Wat je dus goed moet weten, is hoeveel een klik voor jou waard is: dat bepaalt de bovengrens van wat je zou moeten bieden.

3) Als ik veel adverteer kom ik zeker ook beter tevoorschijn bij de onbetaalde zoekresultaten?

Nope. Google houdt die zaken strikt gescheiden. Dat moeten ze ook wel, want zodra bekend zou worden dat adverteerders een bevoorrechte positie hebben in de zoekmachine, breekt natuurlijk de hel los. Toch zijn er mensen die niet geloven in deze scheiding. Ik wel. Maar ja, ik geloof dan ook dat in 1968 de eerste mens op de maan landde…

4) Als ik een hoog dagbudget opgeef, dan kom ik zeker wel bovenaan te staan?

Nee: de enige manier om je advertenties bovenaan te krijgen is door te zorgen dat jouw bod maal je kwaliteitsscore hoger is dan dat van concurrerende adverteerders. Hoe hoog je dagbudget is, heeft daar niets mee te maken. Adverteer je voor heel specifieke zaken, pak hem beet een “Low Shear Lobbenpomp”, dan zul je geen hoog dagbudget nodig hebben om het maximale aantal klikken in te kopen dat haalbaar is. Daar zullen immers niet veel mensen naar zoeken.

Adverteer je voor “last minute vakanties” dan zul je in deze snertzomer een hoger dagbudget nodig hebben om alle mogelijke klikken in te kopen. Maar hoe hoog of hoe laag je dagbudget ook is, je komt alleen bovenaan met het hoogste bod per zoekwoord x kwaliteitsscore.

5) We krijgen maar zo weinig klikken per dag. Kun jij zorgen dat dat er meer worden?

Dat hangt er vanaf… Ben je bereid om je dagbudget omhoog te schroeven? Mag ik meer bieden per klik? Mag ik landingspagina’s aanpassen om te kijken of we hogere kwaliteitsscores kunnen halen? Kun je een aantrekkelijk aanbod formuleren zodat onze advertenties aantrekkelijker worden (bijv: nu de tweede gratis, 60% korting, enz.)? Zo ja, dan kan ik waarschijnlijk wel meer klikken inkopen.

Maar dan nog: zelfs met het allerbeste aanbod en de allerbeste campagne en de allerhoogste biedingen ter wereld, is het niet altijd mogelijk meer klikken in te kopen. Want als er maar 5 mensen per dag zoeken naar een low shear lobbenpomp, dan kun je maximaal 5 klikken per dag inkopen. Daar valt dan niet meer van te maken.

Tenzij… je bij meer zoekwoorden gaan adverteren. Bijvoorbeeld ook op “pomp”. Daar zoeken vast meer mensen naar. Of dat verstandig is, is de vraag. Van al die mensen die een pomp zoeken, hebben er vast maar weinig een low shear lobbenpomp nodig. Al die andere mensen verleid je misschien wel tot een klik, maar die zullen dan toch niets kopen.

Kortom: meer klikken inkopen is soms mogelijk en wenselijk, maar niet altijd.

P.S. en ik zou eigenlijk wel willen weten waar een low shear lobbenpomp voor dient. Of hoe hij er uit ziet. Iemand enig idee?

 

0 I like it
0 I don't like it

4 Comments

  1. Is dit een klant van jou? http://www.geveke-pompen.nl/pages/detail_v2/s3/lobbenpomp.aspx. Dan moet ik zeggen dat ik na de klik geen onbedwingbare drang krijg om 'm aan te schaffen, hoewel ik heel vaak overdreven hygiënische neigingen heb. De tekst zou wel wat spetterender mogen. Zit jij nou vanuit China nog steeds te bloggen?

    • Geen klant van mij... moest me laatst voor een potentiële klant verdiepen in de wondere wereld der pompen, en kwam er toen achter dat er erg veel is wat ik niet weet. Maarreh... misschien kun jij iets voor Geveke betekenen?
      Helaas blog ik inmiddels alweer vanuit Amsterdam. Maar als ik nu zo uit het raam kijk vind ik dat niet zo erg...

  2. Bedankt voor deze zeer verhelderende uitleg. Precies de vragen die bij mij ook prangend waren.
    Ik moet zeggen dat de begeleiding en ondersteuning uitstekend is van AdWords. Na wat opstart moeilijkheden ben ik telefonisch goed geholpen. De kliks stroomde onmiddellijk daarna binnen en mijn website wordt nog steeds goed en constant bezocht.
    Ik heb het idee dat het geld wat ik er instop goed besteed is aan het advertentie resultaat. Ongeveer gelijk aan een wekelijkse advertentie in een lokaal blaadje. Alleen krijg je daarvan nooit een meetbaar resultaat.
    Toch blijven de directe opdrachten helaas uit via dit kanaal. Maar dat hoeft natuurlijk niet aan de advertentie methode te liggen. Ik vind het al prettig te weten dat mijn website goed bezocht wordt en dat ik kan zien voor welke pagina's er de meeste interesse is. Tarieven en de Algemene voorwaarden. Dan ben je serieus volgens mij. Bepaalt geen lectuur om voor het slapen gaan te lezen. Doel bereikt.

    Het is ook belangrijk naast AdWords voor genereren van webverkeer naar mijn website de andere 'koude' methode te (blijven) gebruiken. Lokaal verspreiden van flyers, folders e.d. En in mijn branche de 'warme' methode: gericht klanten bezoeken en aanspreken of ik ze van dienst kan zijn.
    De kwaliteit van de geleverde dienst is dan mijn aanbeveling.
    Ondernemen is meer dan alleen electronisch cijfers crunchen en grafiekjes lezen.....;-)
    Maar AdWords is daarbij wel een zinvolle aanvullingen.

    • Beste 'T',

      Dank voor je reactie, fijn dat je iets had aan het artikel en fijn ook dat Adwords voor je lijkt te werken! Ik weet niet of je voor andere online verkeersstromen wel opdrachten binnenkrijgt en hoe je dat meet, maar normaal gesproken zouden bezoekers die via Adwords binnenkomen gemiddeld niet veel slechter moeten presteren. In mijn ervaring zijn de beste bezoekers meestal degenen die via de gewone zoekresultaten op je website terechtkomen, maar de Adwords groep zou daar niet ver achter moeten blijven. Als je wilt, kan ik een vrijblijvende check doen van je campagne om te kijken of deze optimaal is ingericht?
      Vriendelijke groet, Annemieke van Herk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *