Ben jij al een control freak?

Zo houd je controle over je eigen Analytics en Adwords accounts

De laatste weken heb ik een paar keer meegemaakt dat klanten tegen mij zeiden: “ik kan je geen toegang geven tot ons Google Analytics account, want ik heb niet de rechten om dat te doen”. En zelfs heb ik een klant gesproken die een bureau had ingeschakeld om zijn Google Adwords campagne te beheren, wat dat bureau deed dat via een eigen Adwords account! Zodat alle historie en ervaring werd opgebouwd door het bureau, en niet door de klant zelf.

Hoe verleidelijk het ook kan zijn om alle “ingewikkelde” zaken over te laten aan je webbouwer of online marketingbureau, het is verschrikkelijk onverstandig. Mocht je om wat voor reden dan ook je relatie met de andere partij willen verbreken, dan loop je het risico dat zij er met al je gegevens vandoor gaan, zodat jij het wiel opnieuw kunt uitvinden. En net zoals het verstandig is om vóór je gaat trouwen, wanneer je elkaar nog lief vindt, huwelijkse voorwaarden op te stellen, kun je ook beter direct aan een nieuw bureau duidelijk maken dat jij de touwtjes in handen wilt hebben wanneer het over jouw bezoekers- of campagnedata gaat. Zo voorkom je mogelijk een bloedige scheiding.

In dit artikel daarom vind je daarom stap voor stap handleidingen om:

  1. te controleren wie er toegang heeft tot je Analytics account en met welke rechten
  2. extra gebruikers of beheerders toevoegen aan je Analytics account
  3. op de juiste manier een bureau toegang geven tot je Adwords account
  4. je Adwords account te koppelen aan je Analytics account

Zo ben je er zeker van dat jij de touwtjes in handen hebt en dat je geen informatie verliest of dingen opnieuw hoeft in te stellen mocht je de relatie met je bureau verbreken.

Wie heeft er toegang tot je Analytics account?

Voor de stappen in dit onderdeel ga ik er van uit dat je zelf in ieder geval ook toegang hebt… is dat niet het geval, of heb je zelfs helemaal geen Google Analytics geïnstalleerd op je website, dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal… Ben je zelf minimaal gebruiker, doe dan het volgende:

  1. Ga naar www.google.com/analytics en log daar in met de knop “Google Analytics gebruiken”.
  2. Je komt nu terecht op de startpagina voor je account en je ziet alle profielen waar je toegang tot hebt. Dat ziet er ongeveer zo uit:
  3. startpagina voor account AnalyticsAls je op het grijze plusteken naast je accountnummer klikt, zie je de verschillende profielen die voor dat account beschikbaar zijn. Meestal zul je alleen een standaardprofiel zien. Klik hierop.
  4. Analytics instellingenHelemaal rechts boven in je scherm in de oranje balk, zie je het icoon van een tandwiel. Klik daarop om naar de instellingenpagina te gaan.
  5. Klik nu op het tabblad “gebruikers”

Je ziet nu alle gebruikers die toegang hebben tot je Analytics account, en je ziet of ze beheerder zijn of gewone gebruiker. Gebruikers en beheerders hebben verschillende rechten: zo kunnen gewone gebruikers geen aangepaste rapporten, geavanceerde segmenten of extra profielen aanmaken. Gebruikers kunnen eigenlijk alleen maar (een deel van) de beschikbare informatie inzien. Beheerders kunnen de informatie ook maniupuleren om aangepaste rapporten te maken, en zij kunnen de rechten van andere gebruikers beheren.

Gebruikers toevoegen of verwijderen

Met de knop + nieuwe gebruiker kun je nu extra gebruikers of beheerders toegang geven tot je Analytics informatie. Alleen beheerders kunnen nieuwe gebruikers toevoegen, dus als jij dat nog niet bent, moet je zorgen dat één van de beheerders van jouw account jou ook beheerder maakt.

Wil je iemand de toegang ontzeggen tot je account, dan kan dat alleen als die persoon een gebruiker is, niet als hij beheerder is. Is de andere partij wel een beheerder, dan kun je die eerst degraderen tot een gewone gebruiker via de link “instellingen”. Heb je hem eenmaal een gewone gebruiker gemaakt, dan wordt de link “verwijderen” actief en kun je de gebruiker vervolgens verwijderen. Nu ben je in ieder geval weer eigenaar van je eigen Analytics gegevens!

Hoe geef je een bureau toegang tot jouw Adwords account?

Om te beginnen: laat je nooit overhalen om jouw Adwords campagne in te stellen in het Adwords account van je bureau. Dat betekent namelijk dat alle informatie over zoekwoorden, advertentieteksten en klikken waar jij voor betaalt, in handen blijven van het bureau. Bovendien kan je bureau je dan makkelijker bedriegen als men zou willen, omdat jij de kosten voor de klikken niet rechtstreeks aan Google betaalt, maar via het bureau. Het is dus beter om altijd eerst een eigen account aan te maken, de betaling van de advertentiekosten zelf te regelen met Google, en je bureau vervolgens toegang te geven tot je account zodat zij het kunnen beheren. Dat is een proces in vijf stappen:

  1. Als je dat nog niet gedaan hebt, ga naar http://adwords.google.com en log in op je Adwords account.
  2. Zoek in je Adwords omgeving je Google client ID op. Dat is een getal van tien cijfers in drie groepjes met koppeltekens er tussen, dat je rechts boven in je Adwords omgeving terugziet. Het ziet er zo uit: 123-456-7890.
  3. Geef dit nummer door aan je bureau. In het MCC (My Client Center) van het bureau kunnen ze een verzoek plaatsen om toegelaten te worden als externe beheerder van jouw client-ID.
  4. Hebben ze dat verzoek gedaan, dan moet jij dat verzoek nog goedkeuren. Klik daarvoor in je Adwords omgeving op de groene tab Mijn Account en kies voor Toegang tot accounts.
  5. Keur het verzoek van je bureau goed, en zij zullen vervolgens in hun MCC jouw account zien verschijnen zodat ze je campagne kunnen opzetten.

Voor het bureau is het voordeel van deze aanpak dat ze niet voor elke klant apart hoeven te inloggen, maar dat ze vanuit een enkele omgeving met een en dezelfde login, al hun klanten kunnen beheren. Voor jou als klant is het voordeel dat je met 1 klik de relatie met het bureau kunt verbreken als je wilt, via dezelfde Toegant tot accounts knop. Alles wat het bureau tot dan toe voor je gedaan heeft, en waar jij voor hebt betaalt, blijft dan gewoon beschikbaar in jouw eigen omgeving.

Hoe koppel je je Adwords account aan je Analytics account?

Om te zorgen dat je Adwords bezoekers in Analytics de juiste bezoekersbron en -medium (Google CPC, of te wel Cost per Click) meekrijgen, dien je je Adwords account aan je Analytics account te koppelen. Dat heeft als extra voordeel dat je binnen Analytics een aantal nuttige rapporten kunt zien over je Adwords verkeer. Zo koppel je de twee accounts:

  1. Als je dat nog niet gedaan hebt, ga naar http://adwords.google.com en log in op je Adwords account.
  2. Klik op het groene tabje met Rapportage en Hulpprogramma’s en kies voor Google Analytics.
  3. Selecteer Ik heb al een Google Analytics-account.
  4. Selecteer de naam van het Analytics-account dat je wilt koppelen in de vervolgkeuzelijst Bestaand Google Analytics-account. Let op: deze mogelijkheid heb je alleen als je Adwords account ook beheerder is van het Analytics account dat je wilt koppelen. Als je alleen maar een gebruiker bent van het Analytics account of je hebt helemaal geen toegang tot Analytics, dan moet je eerst in Google Analytics jezelf laten toevoegen als beheerder of je rechten aanpassen naar beheerder in plaats van gebruiker. Zie daarvoor de paragrafen hierboven.
  5. Laat alle selectievakjes op deze pagina aangevinkt. De autocodering van urls gaat er voor zorgen dat je straks in Analytics niet alleen kunt zien dat een bezoeker via Adwords is binnengekomen, maar ook via welke campagne, advertentiegroep, advertentie en via welk zoekwoord.
  6. Selecteer Account koppelen en klaar is kees!
0 I like it
0 I don't like it

One Comment

  1. Informatief stuk, ik heb de pagina gebookmarkt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *