Checklist voor de lancering van een nieuwe website

Je bent er maanden mee bezig geweest. Met het opstellen van een eisen- en wensenlijst, het laten ontwerpen en bouwen, testen en uploaden van content. En dan is hij af: je prachtige, nieuwe website.

Je leunt achterover al snel stromen de juichende reacties van collega’s en klanten binnen. En je leefde nog lang en gelukkig…

Was het maar zo! Maar de lancering van een nieuwe website gaat helaas vaak gepaard met een boel stress. Ik wil niet beloven dat onderstaande checklist je een sprookjesachtige ervaring gaat bezorgen, maar hij gaat je zeker helpen om ongelukken, fouten en paniek te voorkomen.

Ik ga er van uit dat je zelf al bedacht had dat het handig is om vooraf alle functionaliteit van de website te testen (in verschillende browsers en op verschillende besturingssystemen en apparaten!), en je teksten na te kijken op spelfouten, dus dat soort dingen vind je niet in deze lijst. Ik noem alleen die zaken die vaak vergeten worden…

Vlak voor de go live

301 Redirects

Een nieuwe website betekent waarschijnlijk nieuwe urls. Geen probleem, maar misschien zijn er nog andere websites die naar de oude urls linken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat mensen die zo’n link volgen, een melding krijgen dat de pagina niet meer bestaat. Bovendien helpen dergelijke “gebroken” links de vindbaarheid van je site ook niet meer. Wat je moet doen, is de oude urls laten doorverwijzen of  “redirecten” naar de best passende nieuwe urls. Als je dat met een zogenaamde 301 redirect doet, dan blijft de linkwaarde voor je website behouden.

Het is slim om niet alleen urls te redirecten waar links op binnenkomen, maar ook de urls van veel gebruikte bestemmingspagina’s op je website. Dat zijn de pagina’s waarop bezoekers je website binnenkomen. Google doet er namelijk vaak een tijdje over om al je oude urls uit zijn index te verwijderen, en in de tussentijd stuurt de zoekmachine je bezoekers dus nog naar oude pagina’s. Ook dan wil je voorkomen dat mensen op een niet-bestaande pagina landen.

Analytics

Is de Google Analytics code op alle pagina’s geïnstalleerd? Heb je alle conversies op je website gedefinieerd en als doelen ingesteld in Analytics? Een nieuwe website betekent meestal andere urls, andere functionaliteit, andere technologie: en dus zullen de doelen die je had ingesteld voor je oude website waarschijnlijk niet meer werken. Vergeet ook niet om de filters in Analytics aan te passen als je met een nieuwe webbouwer werkt: je wilt hun bezoeken aan de website namelijk uitsluiten van de metingen. In het begin bezoeken ze je website waarschijnlijk vaak en langdurig om kinderziektes op te sporen en te verhelpen, en daarmee zouden ze je statistieken vervuilen. Had je dat nog niet gedaan, stel dan ook filters in om je eigen bezoeken uit te sluiten!

Robots.txt

Tijdens de ontwikkeling van je website stond deze waarschijnlijk al “ergens” online. Om te voorkomen dat Google je half-affe, met dummytekst gevulde nieuwe website alvast zou gaan indexeren, heeft je webbouwer als het goed is een robots.txt bestandje aan de site toegevoegd waarmee hij Googlebot de toegang tot je nieuwe site ontzegde. Dat bestand moet je weghalen voor de site live gaat, want anders blijft je nieuwe site onzichtbaar voor Google. En dat wil je natuurlijk niet! Je gelooft het niet, maar dit wordt in de hectiek van een livegang regelmatig vergeten. En let op: behalve met een robots.txt bestand, kun je ook met een stukje html-code op elke pagina Google van je website weren. Dit is een functie die je meestal kunt aanvinken in content management systemen zoals WordPress. Bij de lancering van je website moet je die vinkjes dus weer weghalen.

Google Webmaster tools

Een goede manier om aan Google duidelijk te maken dat je site is vernieuwd en welke nieuwe pagina’s er allemaal zijn, is door een xml sitemap aan te maken en deze bij Google aan te melden. Dat aanmelden doe je via Google Webmaster Tools. Een noodzakelijk hulpprogramma voor iedere webmaster, omdat Google het je hier meldt als de zoekmachine problemen heeft met het in kaart brengen van je website. Een xml sitemap is een lijst van alle pagina’s op je website. Deze wordt meestal automatisch gegenereerd, zodat hij altijd up-to-date is. Een xml sitemap is iets anders dan de sitemap die je misschien voor je menselijke webbezoekers op de site hebt staan. Je webbouwer weet er wel raad mee.

Informeer je collega’s

Wat een open deur, hè? Maar je zou er van staan te kijken hoe vaak vergeten wordt om tijdig collega’s in te seinen die te maken krijgen met nieuwe werkprocessen vanwege de site. Weet de customer service afdeling dat ze vanaf morgen gesprekjes kunnen verwachten van de nieuwe chatfunctie op de website? En weet de receptie dat de site een bel-me-terug knop heeft en dat ze geacht worden binnen tien minuten terug te bellen? En dat de terugbelmeldingen op het office@ mailadres binnenkomen? Weet de verkoop binnendienst dat je nu offertes kunt aanvragen via de site en dat aan webbezoekers wordt beloofd dat ze die binnen een dag ontvangen? Van die dingen…

Html-titel en meta description van de homepage

Als het goed is, heb je bij het vullen van de content al je webpagina’s mooie, zoekmachinevriendelijke html-titels en meta descriptions gegeven. Maar voor de homepage is dat vaak wat lastiger en moet je die informatie meestal op een andere plek dan gebruikelijk invullen in je content management systeem.

Maar reken maar dat je collega’s na de lancering van de website gaan googelen naar je bedrijfsnaam, en je wilt graag dat zij een aantrekkelijk zoekresultaat te zien krijgen. Dus liever geen “homepage” als titel en een riedeltje rare tekst eronder. Zorg zelf voor een nette “snippet” door een pakkende titel en meta description in te voeren.

Kleine lettertjes

Natuurlijk heb je je content gecheckt, maar heb je ook gedacht aan de leveringsvoorwaarden, privacy statement, disclaimer, copyright statement? Dat soort “pagina’s die toch niemand leest” wordt nog wel eens vergeten, maar ze bestaan niet voor niets.

Contactinformatie

Nog zo’n open deur: heb je de adresgegevens op je website gecontroleerd? De telefoonnummers gebeld die er op staan? Klinkt een beetje suf, maar het is de veiligste manier om er zeker van te zijn dat je de juiste nummers hebt vermeld. Een vergissing met het overtypen van nummers is zo gemaakt…

Net na de go live

Leeg de cache van je browser

“De nieuwe website is live!” “Huh? Ik zie nog steeds de oude…” is een veel voorkomende dialoog tussen webbouwers en klanten. Leeg de cache van je browser en probeer het opnieuw. Afhankelijk van de manier waarop de lancering wordt geregeld is het overigens goed mogelijk dat het een paar uur duurt voordat iedereen de nieuwe website te zien krijgt.

Check alle functionaliteit

Stuur alle formulieren op de site een keer in, plaats een order, met en zonder Ideal betaling, gebruik de zoekfunctie op de website. En controleer of al die aanvragen en opdrachten “aan de achterkant” ook op de juiste plaats binnenkomen. Wat in de ontwikkelomgeving nog prima werkte, kan na de go live om allerlei redenen ineens stuk zijn. Als dat zo is wil je zelf degene zijn die er achter komt, en wel zo snel mogelijk.

Check je webstatistieken

Worden er bezoekers gemeten? Zie je conversies binnenkomen? Als je zelf conversie-handelingen op je website hebt uitgevoerd om te kijken of je metingen werken, heb je er dan rekening mee gehouden dat bezoeken afkomstig van je eigen kantoor wellicht van meting zijn uitgesloten? Zet je filter tijdelijk uit of laat iemand van buitenaf testen.

Check alle links

Soms blijken er na de lancering van een nieuwe website nog verwijzingen naar webpagina’s op de ontwikkelserver te bestaan. Die links werken dan natuurlijk niet meer. Omdat het veel te veel werk is om alle links op je website handmatig te controleren, kun je hiervoor het beste een programmaatje gebruiken, zoals Xenu’s Link Sleuth.

Check je back-ups

Als je een back-up schema met je webhoster hebt afgesproken, worden de back-ups dan ook inderdaad op tijd gemaakt en op de juiste manier en plek bewaard? En lukt het ook om je website weer opnieuw neer te zetten vanaf een back-up? Het is een naar klusje, maar je kunt dit beter testen als er nog niets aan de hand is. Want het moment dat je site wordt gehackt is een naar moment om er achter te komen dat je back-ups toch niet goed zijn…

Heb geduld

Je hebt je collega’s maandenlang achter de broek gezeten om content aan te leveren en veel mensen hebben dat niet gedaan, waardoor je je met oude informatie moest behelpen. Maar nu de website live is, is ineens iedereen boos op je omdat hun product of afdeling niet goed vertegenwoordigd is. En dus word je overspoeld met allerlei aanvragen voor wijzigingen en toevoegingen.

Haal diep adem, blijf lachen, en vooral: hou voldoende ruimte in je agenda in de eerste weken na de lancering van de website.

Bedank je webbouwer

En tot slot: vergeet niet om je webbouwer te bedanken. Ja, de website is waarschijnlijk later opgeleverd en duurder geworden dan gepland. Maar komt dat niet omdat je tussendoor de specificaties zes keer gewijzigd hebt? Eerder goedgekeurde ontwerpen toch weer hebt laten veranderen? Lang hebt gewacht met het geven van feedback? Onzorgvuldig getest waardoor telkens weer nieuwe issues aan het licht kwamen? Reken maar dat er hard gewerkt is om je site zo snel en compleet en zo goed mogelijk werkend op te leveren. Want geloof me, zelfs met alle “standaard” cms’en en plug-ins die er zijn, websites ontwikkelen is een hele arbeidsintensieve klus. Dus als je webbouwer goed werk aflevert, laat hem dat dan ook weten!

Nog meer checks?

Bovenstaande lijst is grotendeels gebaseerd op mijn eigen ervaringen en go-live-ongelukjes. Heb je zelf ervaring met het lanceren van nieuwe websites? Wat zijn nog meer belangrijke aandachtspunten? Laat het weten in de reacties! Reacties van webbouwers zijn natuurlijk bijzonder welkom…

0 I like it
0 I don't like it

4 Comments

  1. Mooi compleet lijstje. Na de lancering is het verstandig om in Google Webmaster Tools de indexatie en crawl meldingen (404's) te volgen.

    • Goede tip, Thomas! Ik vind Webmaster Tools sowieso een sympathiek product van Google; het helpt je echt om problemen met je site die je positie bij de zoekmachine beïnvloeden, op te sporen. Goed weekend!

  2. Hi! Fijn artikel. mijn vraag is iets gecompliceerder, namelijk ik heb een bestaande site en bouw er een naast.
    De oude moet op den duurt verwijdert worden maar scoort binnen google hoog. Met verwijderen nu en doorlinken verlies ik alle scores ... een pop up met de melding dat er een nieuwe site is vind ik onprofessioneel...
    Wat is de goede oplossing?
    Alvast bedank

    Met vriendelijke groet
    Chandra

  3. Hi there, You have done a fantastic job. I will definitely digg it and in my
    view recommend to my friends. I'm confident they'll be benefited from this
    website.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *