17 Contentmarketing ideeën

Contentmarketing

Contentmarketing is hot. Het is dan ook een sympathiek idee: vergeet de keiharde, kortetermijnacties, maar biedt potentiële klanten iets waardevols. Informatie die leerzaam, nuttig, relevant en entertaining is. Op het moment dat ze vervolgens behoefte hebben aan producten of diensten die jij aanbiedt, herinneren ze zich jouw content en hoe je hen daar wellicht al eerder mee hebt geholpen. Zo gezegd, maar niet zo gedaan. Want waar gaat jouw waardevolle content over? Wat ga je jouw publiek vertellen? Gelukkig zijn er talloze online bronnen om je daarbij te helpen. Na een aantal van deze bronnen te hebben uitgepluisd, heb ik deze content ideeën voor je op een rij gezet.

1. Interviews

Bel en mail een klant, donateur, lid of vrijwilligers met de vraag of je ze mag interviewen. Je trakteert op een kop koffie en hebt aan een half uur vragen stellen al genoeg informatie voor korte blogs, testimonials, buyer persona’s en meer. Je zou klanten kunnen vragen over hun ervaringen met jouw organisatie, donateurs over hun beweegredenen om te doneren en vrijwilligers wat de missie of het verhaal van jouw organisatie voor hen betekent.

Of schiet een collega aan! En vraag over zijn dagelijkse werk, uitdagingen en belangrijke lessen die hij of zij geleerd heeft. Mensen zijn nieuwsgierig, dus een kijkje in het leven van een ander doet het altijd goed. Presenteer het bijvoorbeeld in een ‘daily life’ of ‘office life’ reeks (of een met een minder ‘cheesy’ titel…)

Je kunt ook voor een informatief of leerzaam interview kiezen en naar experts binnen jouw vakgebied of niche op zoek gaan om te interviewen. Mensen vinden het vaak leuk om over zichzelf en hun expertise te vertellen en dat ook met anderen te delen. Dat is dan niet alleen interessante content voor op jouw website, maar ook promotie voor de geïnterviewde.  

En je publiek, daar kun je je ook op richten…

2. Maak een poll

Over vragen aan je publiek gesproken, je kunt altijd een poll maken voor op je website of om te delen op social media. Daarmee stimuleer niet alleen interactie, maar kun je, afhankelijk van waar de poll over gaat, ook informatie krijgen over de behoeften en interesses van je publiek.

3. Het ABC van… Jargon

Jargon, niet iedereen houd ervan om met jargon volgestouwde artikelen te lezen, maar je komt er niet altijd onderuit. Dit is daarom een fijne uitkomst! Schrijf een reeks korte blogposts, film korte video’s of deel een serie posts op social media waarin je verschillende termen op een aantrekkelijk manier uitlegt en bespreekt.

4. Vandaag in de spotlight…

Laat zien wie er allemaal bij jouw organisatie of bedrijf werken aan de hand van unieke, creatieve of grappige portretten. Dit hoeft niet exact hetzelfde te zijn als op de ‘wie we zijn’ pagina op je website, als je die hebt – anders is dat ook een leuk idee! Mits dit realiseerbaar is, afhankelijk van de grootte van je bedrijf. Laat illustraties maken van de werknemers, film korte gifjes of maak een foto van hun bureau om te laten zien wie het zijn en wat hun bezighoud. In de bijgaande tekst kun je uiteraard ook verder kijken dan alleen naam en functie. Voeg een typerende quote toe, vraag waar ze op dit moment (nu, niet dit jaar) mee bezig zijn of vraag een beetje rond voor een informele beschrijving van collega’s.

5. User Generated Content

Wie zegt dat jij zelf altijd degene moet zijn die content maakt en deelt? Zeker op sociale kanalen kun je makkelijk je publiek vragen relevante content te delen en jouw organisatie daarbij te taggen. Of maak een leuke hashtag!  

6. Update!

Als je al content op je website hebt staan, een archief vol ‘oude’ blogartikelen waar nog aardig wat traffic op komt bijvoorbeeld, kun je daar best een succesvol artikel tussenuit plukken en updaten met extra informatie en nieuw beeld; een paar kleine aanpassingen in de tekst om het actueler te maken, kan al genoeg zijn. Of maak een top 5 of 10 van artikelen. Het is sowieso een goed idee om oude blogs nog eens na te gaan en te tweaken.

7. Infographics

Een beeld kan meer zeggen dan woorden. Het is dan ook geen wonder dat infographics de afgelopen paar jaar behoorlijk populair zijn geworden. Vooral bij het presenteren van processen of cijfers kun je ze goed inzetten, stof die al snel kan vervelen als je het onopgemaakt in een tekst onder elkaar zet. Maar er een mooi beeld van en je publiek zal het zeker waarderen!  

8. Het fotoverhaal: Over beeld gesproken…

Dit zie nog niet zo veel als infographics, maar kan zeker waardevolle content zijn. Hierbij creëer je een blog, een verhaal met enkel beeld en slechts een paar zinnen tekst. Door de beelden vertel je het verhaal en ziet je publiek ook het verhaal. Een mooi voorbeeld is de fotoserie ‘We are the not dead’ van fotograaf Lalage Snow, die foto’s laat zien van soldaten voor, tijdens en na hun dienst in Afghanistan met daaronder ‘slechts’ een quote van degene die je op de foto ziet. Toch zal dit op bepaalde vlakken meer kunnen zeggen dan een uitgebreid artikel in de krant over hetzelfde onderwerp. Het zal sowieso goed onthouden worden door het publiek. Ook Vrij Nederland heeft een paar interessante fotoverhalen.

9. Video’s, Gifjes, zolang het beweegt

Hier geldt hetzelfde als bij de infographics en het fotoverhaal. Beeld doet het gewoon goed! Mensen waarderen het, video’s krijgen veel aandacht op social media en overal op internet krijg je het te horen: gebruik beeld! En dan vooral bewegend beeld, dus video’s. Geen tijd of geld voor leuk in elkaar gemonteerde interviews of geanimeerde filmpjes? Je kunt ook gifjes maken. Deze zijn misschien niet geschikt voor de uitleg van een term, maar kunnen wel leuke portretten zijn voor medewerkers of voor variatie in je instagram zorgen.

10. Lijstjes: een top 10, 5 tips, 3 regels en 7 dingen die je moet doen

Content met lijstjes doen het goed en titels waaruit een lijst blijkt eveneens. Als je niet goed weet welke invalshoek of indeling je voor je onderwerp wilt, kun je altijd voor een lijstje kiezen: een top 10, 5 tips, 3 regels of 7 dingen die je juist wel of niet moet doen.

11. Scavenger Hunt of curated content: Op jacht naar relevante schatten op het internet

Het internet staat vol met waardevolle en minder waardevolle content, die iedereen kan vinden. Zonde om dat te negeren! Als jij nou eens het internet afspeurt en de beste, voor jouw publiek relevante, content er tussenuit plukt en deelt. En wie weet wordt het ook gewaardeerd door de makers van die content, die vervolgens jou ook weer kunnen helpen door jouw content te delen.

12. Reviews: wat vind jij er nou van?

Laat publiek testimonials schrijven over jouw organisatie of schrijf zelf reviews over relevante producten of diensten, waar je publiek wel nieuwsgierig naar zou kunnen zijn.

13. Hoe dan? Stappenplan

Net als lijstjes, zullen mensen snel op interessante ‘how to’ artikelen klikken, onder andere vanwege de fijne, wel veel voorkomende, titels. Een stappenplan is net als lijstjes overzichtelijk en scanbaar. En bovendien erg behulpzaam!

14. Deel je expertise in whitepapers en e-books

Als je meerdere blogs of artikelen over hetzelfde onderwerp kunt schrijven of al hebt geschreven, kun je deze teksten samenvoegen en er een whitepaper of e-book van maken, die mensen op je website kunnen downloaden. Je kunt iets uitgebreider zijn in je verhaal en het tevens mooi vormgeven. Als je een whitepaper ergens over geschreven hebt waar nog geen blogs van zijn, dan kun je het jezelf makkelijk maken en uit deze whitepaper ook weer een aantal losse artikelen halen.

15. Vergelijkingen: voor of tegen?

Leg twee onderwerpen naast elkaar en vergelijk ze of bespreek alle voor en nadelen van een product of een dienst. Met een vergelijking zit je altijd wel goed. Het plaatst onderwerpen in een bepaald perspectief, kan dienst doen als een soort review, maar ook als een vraagstuk. Wat is nou het verschil tussen inbound marketing en outbound marketing en wat werkt beter in een bepaalde situatie. Wat kun je allemaal met de verschillende social media en welk kanaal is waar beter geschikt voor? Zoek het uit en schrijf er een blog over of maak een video.

16. Anekdotes, case studies

Geef voorbeelden of vertel verhalen. Ben je een goed doel? Dan heb je vast genoeg informatie om verhalen over te vertellen. Waar gaan donaties naartoe? Waarvoor heb je donaties nodig? Maar ook als een profit bedrijf of organisatie kun je anekdotes en case studies beschrijven. Als is het maar een kort bericht op social media.

17. Een beschouwing of betoog en waarom?

Dit past eigenlijk ook bij het punt ‘lijstjes’. Je kent deze soort artikelen of andere content wel: ‘7 redenen waarom je dit wel of niet moet doen’, ‘3 redenen voor zus of zo’ en ‘9 redenen om hierop over te stappen’ enzovoort. Het hoeft niet per se een lijstje te zijn en je kunt ook een betoog voor of tegen iets houden, waarin je jouw redenen of die van anderen uiteenzet.

Dit waren ze! Hopelijk heb ik je weet wat nieuwe ideeën gegeven of een aanzet om verder te zoeken. Want waarom zou je stoppen bij 17? Bekijk ook de volgende lijstjes vol ideeën voor content:

Heb je zelf nog ideeën of ken je andere goede overzichten met content marketing ideeën? Laat het weten in de reacties!

0 I like it
0 I don't like it

2 Comments

  1. Dit is goede informatie, zeker met een laag budget zijn er dus genoeg mogelijkheden voor content marketing.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *