11 redenen om je Adwords bureau de deur uit te doen

Af en toe mag ik Google Adwords campagnes van andere bureaus beoordelen. Dat is altijd een feest, want dan mag ik ongegeneerd kritisch zijn. Maar zelfs op mijn allermildste momenten, kan ik niet anders concluderen dan dat sommige bureaus er echt een potje van maken. Op het schandalige af…

Werk jij samen met een bureau en herken je een of meer van onderstaande punten? Dan haal je zeker niet het meeste rendement uit je advertentiebudget. Sterker nog, de kans is groot dat je gewoon wordt opgelicht. Tijd voor een serieus gesprek, of als je zelf in een minder milde bui bent: tijd voor een grote schop.

  1.  Het bureau gebruikt zijn eigen Adwords account om jouw campagnes te draaien en geeft jou geen toegang tot dit account, “want dan kun je ook de campagnes van onze andere klanten zien”.
  2. Als punt 1, maar nu krijg je ook een ongespecificeerde rekening van ze voor de klikken die je inkoopt. Weet je wel zeker dat je bureau al dat geld ook aan Google betaalt, of houden ze een vette marge achter?
  3. Het is onduidelijk wat het bureau precies voor je doet. Ze factureren voor onderhoud, maar voeren ze het ook uit? Heb je zelf toegang tot je account, dan kun je dit controleren via Hulpprogramma’s en analyse > Wijzigingsgeschiedenis.
  4. Je krijgt geen regelmatige rapportage over de resultaten van je campagnes.
  5. Ze hebben je campagnes ingericht in Adwords Express, de eenvoudige versie van Adwords met minder mogelijkheden. Een woord: amateurs!
  6. Ze meten geen conversies en hebben jou ook niet geadviseerd om dit te doen. Je weet dus niet wat je campagnes eigenlijk opleveren, en het bureau mist een belangrijk sturingsmiddel om de campagneresultaten te verbeteren.
  7. Advertentiegroepen in je campagnes bevatten zoekwoorden over uiteenlopende onderwerpen, alleen maar brede zoektermen en/of geen uitsluitingszoekwoorden. Kortom: je betaalt veel te veel voor klikken die weinig gaan opleveren.
  8. Je account bevat 200 verschillende campagnes met in elke campagne slechts een – exact – zoekwoord. Niet lachen: dat heb ik meegemaakt! Niet te beheren natuurlijk en veel te veel werk voor te weinig resultaat.
  9. Je advertentiegroepen bevatten maar een advertentie. Of juist zes teksten. Met een mis je kansen, twee of drie is perfect om te testen, en met zes teksten weet je zeker dat er minstens vier suboptimale teksten vertoond worden.
  10. Je campagnes maken geen gebruik van advertentie-extensies. Je mist daardoor een interessante kans om je advertenties zonder extra kosten meer te laten opvallen.
  11. Ze hebben je Adwords account niet gekoppeld aan je Analytics account zodat je geen inzicht hebt in wat die duur betaalde Adwords bezoekers eigenlijk op je site doen.

Herken je dit of begin je je nu zorgen te maken of jouw campagne wel optimaal is ingericht? Ik doe graag een gratis Adwords check voor je!

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *